23948sdkhjf

Store ændringer i Coop - flere chefer udskiftes

Dagligvarekoncernen Coop skal have mere fokus på kunderne og vil derfor give mere indflydelse og magt til dem, der er tættest på dem.

Sådan lyder oplægget fra den nye topchef Kræn Østergaard Nielsen, der nu laver sin første store ændring af koncernen og skifter markant ud i topledelsen.

Den tidligere Dagrofa-topchef Per Thau hentes ind som ny koncerndirektør. Han får ansvar for indkøb, sortiment og logistik. Samtidig fratræder Irma-direktør Søren Steffensen, koncerndirektør Stina Glavind og HR-direktør Jens Romundstad.

- Vi må desværre sige farvel til meget dygtige og engagerede medarbejdere. Men med de store udfordringer, vi står foran, hvor vi i Coop investerer massivt i bedre kundeoplevelser, grøn omstilling og ny teknologi, der kan styrke kundernes oplevelse, når de handler hos os, er det nødvendigt, at vi bruger færre ressourcer i baglandet og flere tættere på kunderne, udtaler Kræn Østergård Nielsen i en pressemeddelelse.

Nye kædedirektører

Allan Kristoffersen, retaildirektør i Matas, bliver hentet ind som ny koncerndirektør for Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen.

Torben M. Andersen, kædedirektør for Dagli'Brugsen, flyttes til kædedirektør for Kvickly, mens Jesper Gottschalck Jensen bliver kædedirektør for SuperBrugsen.

John Hornbech Christensen fratræder som kædedirektør for Coop 365 og Fakta. Han erstattes af Thomas Nielsen, der kommer fra jobbet som adm. direktør for Kop & Kande.

Jens Visholm fortsætter i direktionen, men får nu ansvaret for ”kunder og kommunikation”. Ind kommer også en ny finansdirektør, der dog endnu ikke er sat navn på.

Jan Madsen træder ud af direktionen og bliver i stedet adm. direktør for Coop Invest samt softwareselskabet Lobyco A/S.

Coop mangler endnu en kædedirektør for Irma og Dagli'Brugsen. En søgning efter permanente afløsere er i gang.

Mere magt til kæderne og butikkerne

Udover at skifte chefer på stribe oprettes der cirka 40 nye stillinger i Coops kæder, samtidig med at 70 stillinger på hovedkontoret skæres væk.

Det skal ifølge Kræn Østergaard Nielsen gøre Coop mere decentral og tilføre mere kompetence til dem, der er nærmest på kunderne: Kæderne og butikkerne.

Kæderne rykker nu i direkte reference til Kræn Østergård Nielsen.

- Vi står i den måske hårdeste konkurrencesituation nogensinde. Vores svar skal være, at vi vil være den virksomhed, hvor kunderne oplever, at de får mest for deres penge. Som kundeejet virksomhed skal vi være de bedste til at lytte til kunderne og bedst til at leve op til deres ønsker, siger Kræn Østergård Nielsen.

De nye ændringer i Coops ledelse træder i kraft den 1. januar.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157